sobota, 28 lipca 2012

kuskus po tunezyjsku (couskous)

Kuskus bardzo często pojawia się na tunezyjskim stole. Jest jedną z tradycyjnych dań krajów maghrebu (Tunezja, Algieria, Maroko). Gdy pierwszy raz miałam okazję go spróbować nie byłam zachwycona. Z czasem stał się jedna
z moich ulubionych potraw. W Tunezji w kuskusie możemy znaleźć różne warzywa w zależności od sezonu. W moim przepisie nie ma, ale w innych widziałam również zieloną paprykę, cukinię. Niestety nie zanotowałam przepisu na kuskus od teściowej, ale poszperałam w necie, połączyłam kilka przepisów i udało mi się go odtworzyć, na tyle że mąż był zadowolony ( a rzadko chwali). Ja też jestem zadowolona :) a jaki zapach się z kuchni unosi....

Składniki:

  • koncentrat pomidorowy
  • kuskus ( w Polsce trudno dostać kuskus inny niż błyskawiczny, ale z braku laku może być, trzeba tylko go krócej gotować)
  • czosnek
  • cebula
  • por
  • sproszkowana ostra papryka
  • sól
  • pieprz
  • przyprawa ras el hanout ( jak jej nie macie to sie obędzie bez niej)
  • 3 ziemniaki
  • 4 marchewki
  • ciecierzyca ( dzień wcześniej ją namoczyć, taka z puszki ponoć śmierdzi)
  • mięso ( wołowina, kurczak, baranina, królik lub koza do wyboru)
  • olej
  • oliwa
  • dynia ( jeśli akurat jest sezon)
  • opcjonalnie bób
  • zielone papryki
Przygotowanie:
Będziemy potrzebowali garnek do gotowania kuskusu. Jeśli nie macie takiego specjalnego, świetnie się nada piętrowy garnek do gotowania na parze (np. firmy zepter), jeśli takiego nie macie może być metalowy durszlak wielkości garnka, który będzie służył za drugie piętro. 
Do garnka na rozgrzany olej wrzucamy posiekaną połówkę cebuli i pokrojonego ( najlepiej z połówek) pora. Smażymy aż cebulka sie przyrumieni, dodajemy zgnieciony czosnek (około 3 ząbki). Następnie wrzucamy mięso
i lekko je podsmażamy, dodajemy około 4 łyżki koncentratu pomidorowego, przyprawiamy do smaku solą, przyprawą ras el hanout, ostrą papryką (około 1 łyżeczka). Zalewamy wodą, chwilkę gotujemy. Jeśli mamy wołowinę, to gotujemy troszkę dłużej i później wrzucamy warzywa, tak by się nie rozgotowały zanim mięso będzie miękkie. Całość ma być solidnie przykryta wodą, jednak musi mieć konsystencję sosu. Gotujemy pod przykryciem.
W międzyczasie do miski wsypujemy kuskus ( opakowanie wystarczy spokojnie na około 4 osoby), dodajemy około 2 łyżki oliwy, szczyptę soli i około 3/4 szklanki wody. Mieszamy aż woda się wchłonie. Przesypujemy do garnka
z dziurkami ( lub durszlaka) i umieszczamy na garnku z z gotującym się sosem. Jeśli mamy obawy że kuskus wyleci przez dziurki, możemy na dno położyć jakąś ściereczkę (ja miałam sporo większe oczka w garnku od kuskusu a nic nie wyleciał). Gotujemy ok. 40 min, do czasu aż warzywa i mięso będą miękkie. Gdy całość jest gotowa wyławiamy mięso i warzywa. Kuskus przesypujemy do dużej miski, zalewamy sosem, mieszamy tak aby wszędzie dotarł sos. Nadmiar sosu umieścić w sosjerce, dla tych którzy lubią bardziej "mokre" dania. Oddzielnie, na oleju smażymy zieloną paprykę. Układamy na kuskusie kawałki mięsa, wkoło niego warzywa, posypujemy cieciorką. Na talerze każdemu nakładamy kuskus, porcję mięsa i ulubionych warzyw.








10 komentarzy:

  1. Już jestem w Tunezji, podpatrzyłam jak teściowa robi kuskus. Właściwie znacznie się nie różni. Ona nie podsmaża cebulki z porem na początku, tylko od razu daje przecier, wodę. Później mięso i warzywa. Cebulę wrzuca w całości. Na koniec smaży jeszcze zieloną paprykę i kładzie na kuskusie wraz z pozostałymi warzywami. Mówi, że jej mama smażyła paprykę na początku- chyba tak jak u mnie w przepisie cebulka, ale ona sobie zmodyfikowała. I jeszcze kuskus robi ciut inaczej, najpierw dodaje do kuskusu trochę oliwy, kładzie na garnku i jak zacznie przez kuskus przechodzić para ściąga, dodaje wodę i ponownie na parę aż do ugotowania. Dla mnie efekt końcowy jest taki sam. A jeśli dodajemy dynię to należy ją wrzucić pod koniec gotowania bo dynia gotuje się szybko :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo ciekawy przepis. Kupiłam dzisiaj ras el hanout i powalczę z tą potrawą w weekend :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Pyszne, pyszne! :)
    Następnym razem kuskus zastąpię kaszą jęczmienną ( w Polsce, niestety, dostępny jest jedynie kuskus błyskawiczny- przynajmniej takie są moje doświadczenia^^ ), a przetworzony kuskus mało ma smaku (chociaż gotowanie na pięterku bardzo mu pomogło, bo 'przeszedł' aromatami :)
    Dziękuję za przepis :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No niestety nie jest łatwo o dobry kuskus. Sprawdzałam nawet w arabskich, internetowych sklepach, ale tam rownież kuskus do przygotowania na parze :/ widziałam jeszcze kuskus w Auchan importowany z Maroka. Moze ten będzie dobry. Warto poszukać takiego dobrej jakości bo smak jest rzeczywiście inny. Nie wiem czy z kasza jęczmienia będzie to samo, ale jesli będzie Pani gotować to proszę o zdać relacje jak smakowało. Można tez zrobic z ryżem. Gotować w ten sam sposób i dodatkowo można juz Polany sosem ryż zapiec w piekarniku.

      Usuń
    2. Z kaszą jęczmienną zrobiłam i jestem zachwycona :) Świetnym pomysłem jest to gotowanie 'na pięterku' (korzystałam z nakładki do gotowania na parze). Rewelacyjnie smaki się przenikają :)

      Usuń
  4. Najlepiej smażyć papryka jako pierwsza przed cebula i mieso, wtedy daje dobry smak do sosu, potem mozna ich zdejmować i dalej gotowac na tyn sam olej, bedzie znacznie lepiej. Nozna zrobic zamiast mieso osmiernica Duza to dla mnie jest najlepszy

    OdpowiedzUsuń
  5. Najlepiej smażyć papryka jako pierwsza przed cebula i mieso, wtedy daje dobry smak do sosu, potem mozna ich zdejmować i dalej gotowac na tyn sam olej, bedzie znacznie lepiej. Nozna zrobic zamiast mieso osmiernica Duza to dla mnie jest najlepszy

    OdpowiedzUsuń
  6. Moj maz pochodzi z Tunezji. Wlasnie dla niego gotuje z tego przepisu. Bedzie zaskoczony skad wiedzialam jak zrobic hihihi. Dziekuje:)

    OdpowiedzUsuń
  7. Ja kupuję kuskus w sklepie Arabskim przy dworcu zachodnim, będzie widać meczet.Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  8. Jak wygląda proporcja woda:kuskus wg tego przepisu? 3/4 szklanki wody na ile kuskusu?

    OdpowiedzUsuń